اینستاگرام, تولید محتوا

راهنمای نوشتن متن کپشن جذاب

نوشتن کپشن کار آسانی است به شرط آنکه بدانید چطور از کلمات استفاده کنید. بعضی از پبج ها انقدر جذاب و مرتب می نویسند که من همیشه تا آخرین کلمه متن کپشن آن ها را می خوانم اما بر خلاف آن در اکثر پیج ها متن کپشن آنقدر بد و نا منظم است که حاضر نیستم حتی 3 کلمه از آن را بخوانم.

 

یادتان هست که در مقاله ی تفاوت پست گذاشتن در اینستاگرام و تلگرام به شما چه گفتیم؟ کپشن ها در اینستاگرام کمتر خوانده می شود مگر اینکه واقعا جملات جذابی بنویسید اما در تلگرام کپشن ها در الویت قراردارد.

 

 

برای نوشتن متن کپشن جذاب آماده اید؟ 

بیایید شروع کنیم …

 

 

جملات تصویری

پیش از این در مقاله ی فرمول نوشتن عنوان جذاب برای اینستاگرام و تلگرام درباره عنوان نویسی توضیح دادم و گفتم که چطور از کلماتی استفاده کنید که وقتی کاربر آن جمله یا کلمه را خواند دقیقا در ذهنش یک تصویر ایجاد شود.

 

 

جملات و کلمات تصویری

حالا می خواهم همان تکنیک  را به شما معرفی کنم و اینکه یاد بگیرید چطور این جملات تصویری را بنویسید . نردبان تصور این کلمه را به خاطر بسپارید. حالا نردبان تصور چیست؟

 

تئوری نردبان تصور


پروفسور زبان شناس ژاپنی آقای ساموئل ای هایاکاوا در دنیای واقعی کلمات را به 4 گروه تقسیم کرده که همانند نردبانی است که 4 پله دارد. کلمات گروه اول در پایین ترین قسمت و کلمات گروه چهارم در بالا ترین قسمت است.

 

کلمات گروه اول – کلمات خاص : کلماتی هستند که بسیار ملموس ، تصویری و دقیق هستند. برای مثال اگر بگوییم پراید آبی رنگ ، همه افراد تصویر یکسانی در ذهن دارند.

 

این کلمات را در کودکی یاد می گیریم. اگر به یک کودک بگویید (تو باید عادل باشی) قطعا متوجه منظور شما نخواهد شد. اما اگر بگوییم (بستنی شکلاتی) خیلی راحت آن را متوجه می شود.

 

 

کلمات گروه دوم – نام های گروهی : کلماتی هستند که به صورت گروهی استفاده می شوند و شامل گروه های بزرگی هستند و تا حدودی می توان تصویر ذهنی از آن ها ساخت. کلماتی مثل والدین و نوجوان در این دسته قرار می گیرند.

 

 

کلمات گروه سوم – نام های عمومی : این کلمات شامل گروه های بزرگی هستند و مشخصه مشترکی ندارند و کلماتی مثل صنعت و معدن جزو این دسته هستند.

 

 

کلمات گروه چهارم – مفاهیم محض : این کلمات معنی مشخص و دقیقی ندارند و بسیار پر کاربرد هستند و هر کس می تواند برداشت کاملا متفاوتی از این کلمات داشته باشد مثل کلمه عدالت ، موفقیت ، عشق و …

 

 

حالا در نوشتن کپشن می خواهیم بیشتر از کدام گروه از کلمات استفاده کنیم؟


آفرین ، کلمات گروه اول. چون خواندن این کلمات تصویر دقیقی در ذهن کاربر خواهد ساخت و خواندن کپشن برای او بسیار لذت بخش خواهد بود.

 

 

متن کپشن نباید طولانی باشد


در متن کپشن شما می توانید تا 2200 حرف تایپ کنید . اما شما از حداکثر حروف استفاده نکنید زیرا بسیار طولانی خواهد شد و کاربر آن را نمی خواند.

 

تا جایی که ممکن است کپشن را خلاصه و کوتاه بنویسید. با بررسی پیج های مختلف از کسب و کارها مشاهده کردم که متن کپشن وقتی طولانی است ، کاربر از خواندن کل کپشن منصرف خواهد شد. یعنی فقط با نگاه کردن به طولانی بودن متن تصمیم می گیرد که آن را بخواند یا نه.

 

 

صمیمی باشید


بیش از 100 پیج را بررسی کردم و متوجه شدم ، کاربرانی که صمیمیت خاصی در متن کپشن آن ها وجود دارد خیلی موفق تر عمل کرده اند تا کسانی که همانند ربات یک مطلب را تایپ می کنند و هیچ حس شوخ طبعی در متن وجود ندارد. مردم همیشه دوست دارند متن ها همراه با کمی حس شوخ طبعی و صمیمیت باشد.

 

پس تا جای ممکن ، مطالب خود را با کمی چاشنی شوخ طبعی بنویسید و با کاربران صمیمی شوید.البته به مخاطبان پیج و کانال شما هم بستگی دارد و اگر مخاطبان شما مدیران عالی رتبه در کشور هستند نباید شوخ طبعی در متون شما دیده شود.

 

 

از داستان ها استفاده کنید


داستان ها خیلی موثر و قدرتمند هستند و من که شخصا داستان ها را تا انتها می خوانم. در داستان نویسی از تئوری نردبان تصور حتما استفاده کنید. من در کسب و کارهایی که داشتم همیشه داستان ساخت آن کسب و کار را نوشته ام و خیلی مورد توجه قرار گرفته است.

 

اگر دقت کرده باشید پیج هایی که داستان های زندگی خود و یا دیگران را می نویسند فالوورهای زیادی دارند و کامنت های زیادی هم می خورند. چون مردم با داستان ها ارتباط برقرار می کنند و خودشان را جای شخصیت داستان قرار می دهند. حتی در مواقع دلهره آور قلب خواننده تند تند خواهد زد!

 

 

متن کپشن مرتب و منظم باشد


متن کپشن خود را مرتب و منظم نگه دارید. به این صورت که یک پاراگراف طولانی ننویسید و سعی کنید آن را به 2 یا 3 پاراگراف کوچک تقسیم کنید. برای زیبایی متن از ایموجی ها در اول جمله استفاده نمایید تا متن شما به صورت یکنواخت نشود.

 

 

راهنمای نوشتن متن کپشن جذاب از سری مقالات از کجا شروع کنم می باشد و به پایان رسید . شما میتوانید مطلب بعدی ( هشتگ چیست؟ چگونه هشتگ مناسب قرار دهم؟ ) را بخوانید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *